Tachografy w pojazdach do 3,5 t – co zmienia się od 1 lipca 2026 r.?

Pakiet Mobilności 2026


Pakiet Mobilności

W branży transportowej nadchodzą istotne zmiany: od 1 lipca 2026 r. wejdzie w życie kolejny etap regulacji wynikających z unijnego Pakiet Mobilności, który nakłada obowiązek wyposażenia pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej (DMC) od 2,5 tony do 3,5 tony w inteligentne tachografy — pod warunkiem, że są wykorzystywane w międzynarodowym przewozie zarobkowym rzeczy lub w kabotażu.

Dla wielu firm korzystających z lekko-ciężkich pojazdów dostawczych będzie to obowiązek, który wymaga przygotowania — zarówno technicznego (montaż urządzeń), jak i organizacyjnego (procedury, szkolenia kierowców). Warto już dziś zaplanować działania, żeby nie zostać zaskoczonym.


Dlaczego te zmiany?

Główne cele zmian to:

  • wyrównanie warunków konkurencji pomiędzy przewoźnikami używającymi mniejszych pojazdów a typowymi ciężarówkami;
  • poprawa bezpieczeństwa na drogach dzięki rejestracji czasu pracy kierowców i monitorowaniu aktywności pojazdów;
  • lepsze egzekwowanie przepisów – dzięki zapisom danych i łatwiejszym kontrolom.

Dlatego też przepisy zachęcają („nakazują”) montaż inteligentnych tachografów II generacji (G2V2) dla lekkich pojazdów przewożących towary międzynarodowo.


Kogo dotyczy nowy obowiązek?

Nowy obowiązek montażu i używania tachografów dotyczy w Polsce przede wszystkim:

  • przedsiębiorców wykonujących zarobkowy międzynarodowy przewóz rzeczy pojazdami o DMC od 2,5 t do 3,5 t.
  • operacji typu kabotażu (czyli wykonywanych w innym państwie UE) tymi pojazdami.

Natomiast nie dotyczy lub warunkowo dotyczy:

  • przewozów wyłącznie krajowych pojazdami o DMC ≤ 3,5 t — w takich przypadkach montaż tachografu nie jest obowiązkowy.
  • przewozów na potrzeby własne (czyli gdy przewóz nie jest usługą zarobkową) może być zwolniony z tego obowiązku.


Od kiedy i jakie są techniczne wymagania?

  • Kluczowa data: 1 lipca 2026 r. — od tego dnia będzie w pełni obowiązywał montaż tachografów w pojazdach 2,5-3,5 t wykorzystywanych w przewozie międzynarodowym.
  • Wymagania techniczne: instalacja inteligentnego tachografu II generacji (G2V2), z funkcją GNSS (globalnego pozycjonowania), DSRC (komunikacja krótkiego zasięgu), zabezpieczenia kryptograficzne.
  • Obowiązki dodatkowe: wydanie karty kierowcy, legalizacja urządzenia, okresowe przeglądy/kalibracja.


Co to oznacza w praktyce dla firm transportowych?

Dla przedsiębiorców oznacza to kilka elementów, które warto natychmiast zaplanować:

  1. Audyt floty – sprawdź, jakie pojazdy masz w DMC od 2,5 do 3,5 t i czy wykonują przewozy międzynarodowe lub kabotaż.
  2. Plan montażu urządzeń – skontaktuj się z warsztatami montażowymi tachografów, zamów urządzenia, zaplanuj przerwy w eksploatacji.
  3. Szkolenie kierowców i procedury – kierowcy powinni być przeszkoleni w obsłudze nowego tachografu, zmienione mogą być procedury czasu pracy, odpoczynku, ewidencji.
  4. Systemy telematyczne – firmy tak jak TEL-INF oferują integrację tachografów z systemem telematyki: odczyty z urządzeń, analiza czasu pracy, raporty, integracja z e-TOLL, SENT GEO. To może upraszczać zarządzanie i nadzór.
  5. Budżetowanie kosztów – zakup i montaż tachografu, wydanie karty kierowcy, ewentualna modernizacja systemów — wszystko to pociąga koszty, należy je uwzględnić w planach budżetowych.


Dlaczego warto połączyć tachograf z systemem GPS?

Wraz z wprowadzeniem obowiązku tachografów w pojazdach do 3,5 t pojawia się szansa, by usprawnić zarządzanie flotą. Nowoczesne urządzenia GPS, zintegrowane z tachografem, umożliwiają zdalny odczyt danych bez konieczności fizycznego podłączania pojazdu do komputera. Dzięki temu przedsiębiorca może w czasie rzeczywistym:

  • monitorować czas pracy kierowców i reagować na potencjalne naruszenia,
  • automatycznie archiwizować dane z tachografu i karty kierowcy – zgodnie z wymogami prawa,
  • analizować styl jazdy i planować trasy bardziej efektywnie,
  • otrzymywać powiadomienia o przekroczeniach czasu jazdy lub prędkości,
  • integrować dane z systemami e-TOLL i SENT GEO, co znacząco upraszcza obsługę administracyjną.

Systemy telematyczne TEL-INF pozwalają na pełną integrację z tachografami inteligentnymi II generacji, dzięki czemu całość danych dostępna jest w jednym panelu – bez zbędnych kabli, kart czy wizyt w bazie. To oszczędność czasu, redukcja kosztów i pełna kontrola nad flotą – niezależnie od miejsca, w którym znajduje się pojazd.